25-06-2016، 12:28 PM
(آخرین ویرایش: 25-06-2016، 10:37 PM، توسط Mohsen Omidvar.)
5 مورد از متداول ترین اشتباهات در طراحی وب سایت
طراحی تعاملی هرگز آسان نبوده است. این کار نیازمند تحلیل عمیق رفتار های کاربر و برنامه ریزی دقیق می باشد. با تکنولوژی های جدید و طراحی پترن های تعاملی میتوان کار را ساده کرد.
برای اینکه آن را برای شما آسان تر شود و در اینجا خلاصه ای از رایج ترین تصورات غلط طراحی تعامل را توضیح میدهیم.
۱– غرق نوآوری
طراحان سایت بسیار خلاق هستند. ولی گاهی زیاد از حد از این مورد استفاده می کنند و باعث میشود که کار بسیار شلوغ و خلاقیت در کار گم شود!
برای مثال نگاهی به وب سایت iotorama بی اندازید. در ظاهر سایت بسیار زیبا و به همراه موسیقی آرام و خلاق هست ولی کاربر هنگام کار با این وب سایت بسیار سردرگم میشود و با حرکت های توپ ها به این طرف و آن طرف نمیداند که برای دیدن مطالب کجا را کلیک کند! باز هم تاکید می کنیم که این سایت بسیار زیبا و خلاق هست ولی طوری طراحی نشده است که کاربر به آسانی بتواند به هدف خود برسد.
تمام کاربران ما باهوش نیستند پس در نامگذاری منوها باید بیشتر دقت کنیم و اسم های عجیب و ناواضح استفاده نکنیم. با عنوان مثال در سایت chijoffco به جای استفاده از لغت “Services.” از لغت “Co-Create” برای صفحه خدمات استفاده کرده است که این کار باعث سردرگمی کاربر میشود.
استفاده از باکس های بسیار و لینک های در هم نه تنها باعث برهم زدن نظم سایت و خوانا بودن سایت میشود بلکه چشم کاربر را نیز خسته و از ادامه دیدن سایت منصرف میکند. تنها باکس های تو در تو نیست که این مشکل را به وجود میاورد استفاده از رنگ های زیاد و فونت نا مناسب بسیار آشتفگی در سایت ایجاد میکند
به عنوان مثال سایت *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
کنتراست یکی از مهم ترین ابزار ایجاد سلسله مراتب بصری و جلب توجه کاربر را به عناصر خاصی است. در طراحی وب سایت، کنتراست تنها استفاده از رنگ اندازه نیست بلکه شکل و موقعیت هم تاثیر گذار است.
نگاهی به سایت زیر بیاندازید طراحی سایت بسیار عالی است ولی رنگ دکمه و پس زمینه طوری هست که به چشم کاربر نمی آید و او را به خرید تشویق نمیکند
۵- سرسری گرفتن طراحی فرم:
طراحی فرم های یکی از بخش های مهم برای کاربر است. هر وب سایت دارای یک هدف است که منجر به تولید، فروش محصولات یا ارائه اطلاعات میشود. متاسفانه، بسیاری از فرم ها بسیار طولانی هستند و یا از کد امنیتی بسیار پیچیده ای استفاده می کنند که کاربر هیچ انگیزه ای برای پر کردن آن فرم ندارد و باعث می شود که کاربر سایت را ترک کند
نتیجه:
یک بار دیگر سایتتان را امتحان و بررسی کنید ولی این بار از دید کاربر به سایت خود نگاه کنید. سادگی در طراحی به همراه خلاقیت می تواند سایت شما از دیگر سایت ها بسیار متمایز نماید. در طراحی فرم ها دقت کنید و یا حتی ویدیوهایی که در سایتتان قرار میدهید سعی کنید خیلی طولانی نباشد. هدف سایت را مشخص و طراحی را بر اساس هدف سایت انجام دهید اگر هدف فروش محصولات هست دکمه خرید محصولات بسیار واضح و جلو چشم کاربر باشد و مراحل خرید را تا جایی که میتوانید آسان کنید. و در نهایت برای داشتن سایتی با بازدهی بالا مهمترین نکته این هست که نیاز های کاربرتان را برآورده کنید.
منبع: designmodo
طراحی تعاملی هرگز آسان نبوده است. این کار نیازمند تحلیل عمیق رفتار های کاربر و برنامه ریزی دقیق می باشد. با تکنولوژی های جدید و طراحی پترن های تعاملی میتوان کار را ساده کرد.
برای اینکه آن را برای شما آسان تر شود و در اینجا خلاصه ای از رایج ترین تصورات غلط طراحی تعامل را توضیح میدهیم.
۱– غرق نوآوری
طراحان سایت بسیار خلاق هستند. ولی گاهی زیاد از حد از این مورد استفاده می کنند و باعث میشود که کار بسیار شلوغ و خلاقیت در کار گم شود!
برای مثال نگاهی به وب سایت iotorama بی اندازید. در ظاهر سایت بسیار زیبا و به همراه موسیقی آرام و خلاق هست ولی کاربر هنگام کار با این وب سایت بسیار سردرگم میشود و با حرکت های توپ ها به این طرف و آن طرف نمیداند که برای دیدن مطالب کجا را کلیک کند! باز هم تاکید می کنیم که این سایت بسیار زیبا و خلاق هست ولی طوری طراحی نشده است که کاربر به آسانی بتواند به هدف خود برسد.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
۲- منو سرگردان:تمام کاربران ما باهوش نیستند پس در نامگذاری منوها باید بیشتر دقت کنیم و اسم های عجیب و ناواضح استفاده نکنیم. با عنوان مثال در سایت chijoffco به جای استفاده از لغت “Services.” از لغت “Co-Create” برای صفحه خدمات استفاده کرده است که این کار باعث سردرگمی کاربر میشود.
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
۳– آشفتگی و درهم و برهمیاستفاده از باکس های بسیار و لینک های در هم نه تنها باعث برهم زدن نظم سایت و خوانا بودن سایت میشود بلکه چشم کاربر را نیز خسته و از ادامه دیدن سایت منصرف میکند. تنها باکس های تو در تو نیست که این مشکل را به وجود میاورد استفاده از رنگ های زیاد و فونت نا مناسب بسیار آشتفگی در سایت ایجاد میکند
به عنوان مثال سایت *شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
*شما قادر به دیدن لینک ها نیستید ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید*
۴– کنتراستکنتراست یکی از مهم ترین ابزار ایجاد سلسله مراتب بصری و جلب توجه کاربر را به عناصر خاصی است. در طراحی وب سایت، کنتراست تنها استفاده از رنگ اندازه نیست بلکه شکل و موقعیت هم تاثیر گذار است.
نگاهی به سایت زیر بیاندازید طراحی سایت بسیار عالی است ولی رنگ دکمه و پس زمینه طوری هست که به چشم کاربر نمی آید و او را به خرید تشویق نمیکند
۵- سرسری گرفتن طراحی فرم:
طراحی فرم های یکی از بخش های مهم برای کاربر است. هر وب سایت دارای یک هدف است که منجر به تولید، فروش محصولات یا ارائه اطلاعات میشود. متاسفانه، بسیاری از فرم ها بسیار طولانی هستند و یا از کد امنیتی بسیار پیچیده ای استفاده می کنند که کاربر هیچ انگیزه ای برای پر کردن آن فرم ندارد و باعث می شود که کاربر سایت را ترک کند
نتیجه:
یک بار دیگر سایتتان را امتحان و بررسی کنید ولی این بار از دید کاربر به سایت خود نگاه کنید. سادگی در طراحی به همراه خلاقیت می تواند سایت شما از دیگر سایت ها بسیار متمایز نماید. در طراحی فرم ها دقت کنید و یا حتی ویدیوهایی که در سایتتان قرار میدهید سعی کنید خیلی طولانی نباشد. هدف سایت را مشخص و طراحی را بر اساس هدف سایت انجام دهید اگر هدف فروش محصولات هست دکمه خرید محصولات بسیار واضح و جلو چشم کاربر باشد و مراحل خرید را تا جایی که میتوانید آسان کنید. و در نهایت برای داشتن سایتی با بازدهی بالا مهمترین نکته این هست که نیاز های کاربرتان را برآورده کنید.
منبع: designmodo